• Rovatok
    • Hulladékgazdálkodás
    • Megújuló energia
    • Környezetvédelem
    • Finanszírozás
    • Oktatás, képzés
  • Magazin
  • Rendezvények
  • Kapcsolat
  • Rovatok
    • Hulladékgazdálkodás
    • Megújuló energia
    • Környezetvédelem
    • Finanszírozás
    • Oktatás, képzés
  • Magazin
  • Rendezvények
  • Kapcsolat

A szél hátán utaznak PET-palackokon az utasok

Zöld Ipar Magazin,Muszai Kleo 2020.08.28 09:19
Hírek » Megújuló energia

Önök szerint mekkora előrelépés lenne a tömegközlekedésben egy olyan elektromos autóbusz, amelyet kizárólag megújuló energiaforrásokból táplálnak, a karosszéria kompozit anyagból, PET-palackok újrahasznosításával készül, és kevesebb, mint 10 perc alatt feltölthető? Ugye, hatalmas? Nos, ez nem egy Verne Gyulához mérhető látnok fejében létezik, Litvánia harmadik legnagyobb városában, Klaipėdában már április óta rója az utakat.

A Dancer névre keresztelt közösségi jármű első ránézésre pusztán egy modern külsejű, de hagyományos busznak tűnik. Alaposabb vizsgálat után már látható, számos innovatív, nem is olyan aprócska részletet fedezhetünk fel rajta. Az összhatás sem lehet olyan borzasztó, ha az UAB Vėjo projektai nevű litván társaság Dancer járműprojektje megkapta a hírneves Golden A ’Design Award díjat a járművek, a mobilitás és a szállítás kategóriájában több ezer jelöltet utasítva maga mögé. A Golden A ’Design Award egy igencsak rangos díj, amelyet a példamutató minőségi színvonalú termékek kaphatnak. A bejutást alapos szakmai áttekintéssel és névtelenül bírálja a Nemzetközi Design Szövetség, az IDA (International Design Alliance) által felkért szakértői zsűri, amely vezető akadémikusokból, kiemelt sajtóorgánumok tagjaiból és tapasztalt szakemberekből áll. A jelölt járműterveket előre meghatározott értékelési kritériumok alapján minősítik, hogy csak a legfontosabb járműtervezési munkákat emeljék ki. A Dancert a város fiatal mérnökei fejlesztették ki 3 európai egyetemmel együttműködve, és fejlett zaj- és vibrációcsökkentő megoldásokkal rendelkezik.

Ez a díjnyertes járműprojekt lényegében a legkönnyebb ma üzemelő elektromos busz. A 93 utas szállítására alkalmas busz teljesen elektromos hajtású, az ehhez szükséges áramot pedig a vállalat szerint kizárólag szélerőművektől szerzik be. Kevesebb energiára és akkumulátorkapacitásra van szüksége, mint bármelyik versenytársának. Ez annak köszönhető, hogy lényegében az alapjaitól kezdve újratervezték a hagyományos autóbuszt. A Dancer teljesen kompozit karosszériája a tengeri jachtok tervezésén alapszik, és újrahasznosított PET-palackok, ásványvizek, üdítőitalok flakonjainak jelentős mennyiségű felhasználásával készül. Rendkívül frappáns megoldásként, az autóbusz hátulján egy monitort helyeztek el, ami az első kamera képét közvetíti, így a mögötte haladó sofőrök láthatják, mi történik a busz előtt, ráadásul hirdetési célokra is felhasználható. A Dancer egy korszerű, modern tömegközlekedési eszköz, számos technológiai érdekességet tartogat. A busz kényelmes funkciókat kínál a járművezetők számára is, például éjjellátó kamerákkal, amelyek továbbviszik a sofőrnek a környezet 3D képét a tükröket helyettesítő monitorokhoz a jármű környezetéről. A Dancer emellett fel van szerelve USB-csatlakozókkal az okoseszközök töltéséhez, szélessávú vezeték nélküli internettel és a légkondicionálóval, a mozgáskorlátozottak fel- és leszállását pedig elektromos rámpák segítik. Hőszivattyút használnak a lítium-titán akkumulátorok hűtésére, és szükség esetén ezt a hőt az utastérbe vezetik az utasok kényelme érdekében. A Dancer buszok villamos energiáját kizárólag szélerőműparkokból vásárolják.

Nem csoda, ha a Dancert sokan hasonlítják a Teslához. Az UAB Vėjo projektai vállalat vezérigazgatója, Alvydas Naujėkas nem is igazán ellenkezik ezen állítás hallatán, elmondása szerint a buszaik tizenötször gyorsabban tölthetőek, mint egy Tesla, ellenben csak háromszor annyi energiára van szükségük, mindeközben hússzor több embert tudnak szállítani annál. Ami tényszerű, hogy a 8600 kilogrammos busz energiafogyasztása egészen figyelemreméltó, hiszen kilométerenként mindössze 0,45 kilowattóra áramot fogyaszt, vagyis sokkal, de sokkal kevesebbet, mint egy átlagos elektromos busz. A Dancert a gyártó állítása szerint mindössze hat perc alatt újra lehet tölteni, amivel ötven kilométert tud megtenni, bár a gyártó honlapján olvasható 90 kilométeres hatótáv is.

A Vėjo Projektai a járműhöz egy online ellenőrzőrendszert is fejlesztett Dancer Management System néven, amivel nyomon követhető a járművek mechanikai karbantartása, a hardveres és szoftveres frissítések állapota, mindemellett pedig 12 évnyi fenntartási garanciát vállalnak a buszokra. Az Európai Energiahatékonysági Alap (European Energy Efficiency Fund – EEEF) és a Dancer gyártója létrehozta a Dancer Mobility társaságot, hogy a Litvániában gyártott elektromos buszok teljes körű operatív lízingszolgáltatását nyújtsa az állami hatóságok számára. Az e-buszok vásárlását és működtetését a Dancer Mobility finanszírozza. A Dancer Mobility által az állami hatóságoknak nyújtott teljes körű operatív lízing fedezi a buszhasználatot, a töltési infrastruktúrát, a zöldenergia-ellátást és a teljes karbantartást, így az önkormányzatoknak csak a bérleti díjakat kell fizetniük, amíg a karbantartást a Vejo Projektai csoport többi tagja végzi. „A társaság elsősorban a litván önkormányzatokra összpontosít, amelyeknek elő kell segíteniük az új környezetbarát lehetőségeket, hogy fejleszthessék járműparkjukat. Az EEEF, mint a Dancer Mobility egyik részvényese, arra törekszik, hogy elősegítse a fenntartható energia fejlesztését és küzdjön az éghajlatváltozás ellen ” – mondta Alvydas Naujenas, a Vejo Projektai elnöke a BNS hírügynökségnek.

Az Interreg Europe azt is kiszámolta, hogy a jármű a költségek szempontjából is bőven megéri: addig, amíg egy hagyományos busz átlagosan 96 tonna szén-dioxidot juttat a levegőbe évente, a fenntartási költsége megközelítőleg 28 ezer euró és emellett 40 ezer euró üzemanyagot fogyaszt, addig a Dancer nem juttat a levegőbe szén-dioxidot, a fenntartási költsége mindössze 14 400 euró és emellett 4000 eurónyi áramot fogyaszt – tehát évente 41 200 eurót, csaknem 14,5 millió forintot lehet megspórolni az üzemben tartásán.

(A cikk eredetileg a Zöld Ipar Magazin 2020.augusztusi számában jelent meg.)


Forrás: Fotó: Dancerbus

  • Megosztás a Facebookon

További hírek a kategóriából
Az emberi egészségre is ártalmas vegyületet talált...
Közzétéve 2016.08.15 11:13
Tovább nő az elektromos autók egy töltéssel megtet...
Közzétéve 2016.08.15 11:19
Az energiatudatos Veszprémért
Közzétéve 2016.10.03 09:18
  • Rovatok

    • Hulladékgazdálkodás
      466
    • Megújuló energia
      402
    • Környezetvédelem
      933
    • Finanszírozás
      163
    • Szemléletformálás
      640
    • Események, rendezvények
      101
    • Termékek, szolgáltatások, szponzoráció
      26
    • Oktatás, képzés
      18
    • Pályázati felhívások
      48
    • Innováció
      15
    • Sajtóközlemények
      37
    • Hirdetések
      4
    • Vélemény
      8
    • Jövő, menő
      2
  • Aktuális lapszám

    2025. május-június
  • A Zöld Ipar (ZIP) Magazin, a hulladékgazdálkodás, a megújuló energia és a környezetvédelem szakmai folyóirataként 2011 óta hónapról hónapra beszámol a három terület szereplőit leginkább foglalkoztató hazai és külföldi aktualitásokról.

  • kapcsolat

    • Tulajdonos és felelős kiadó: Hulladékgazdálkodók Országos Szövetsége (HOSZ)

      Postacím:
      1088 Budapest, Vas u. 12. II/2.

      Elérhetőség:
      Email: [email protected] | [email protected]
      Tel: 00361 422 1428

      Médiaajánlat

      Adatkezelési tájékoztató: itt elolvashatja.

  • Aktuális lapjánló

    Olvasson bele aktuális lapunkba.


© Copyright Zöld Ipar magazin
  • Keresés megkezdéséhez nyomja le az Enter billentyűt.