• Rovatok
    • Hulladékgazdálkodás
    • Megújuló energia
    • Környezetvédelem
    • Finanszírozás
    • Oktatás, képzés
  • Magazin
  • Rendezvények
  • Kapcsolat
  • Rovatok
    • Hulladékgazdálkodás
    • Megújuló energia
    • Környezetvédelem
    • Finanszírozás
    • Oktatás, képzés
  • Magazin
  • Rendezvények
  • Kapcsolat

Karácsonykor utaznál? A környezettudatos megoldás többe fog kerülni

2023.12.14 16:02
Hírek » Környezetvédelem

Az ünnepi időszakban hazánkban is megugrik az utazások száma, hiszen ilyenkor nagy számban látogatnak haza külföldi magyarok, és itt élő honfitársaink is szívesen utaznak külföldre. A Greenpeace az év utolsó hónapját nézve összehasonlította Budapest és 12 európai nagyváros között a vasúti és légi közlekedés árait, az eredmény pedig lehangoló: vonatjegyre átlagosan több mint kétszer annyit kell költenünk, mintha ugyanazt az utat repülővel tennénk meg.

A Greenpeace frissen publikált elemzéséből az derül ki, hogy az éghajlatromboló légi közlekedés továbbra is sokkal nagyobb támogatást élvez, mint a környezetbarát vasúti utazás. Hiszen egy Budapestre tartó vagy innen induló vonatút átlagosan több mint kétszer annyiba kerül, mint ugyanaz az út repülővel. A Budapest-London és a Budapest-Brüsszel útvonalon a vonatjegy átlagosan ötször drágább volt, mint a repülőjegy. A vizsgált útvonalak közül csak kettő esetében volt olcsóbb a vonat, mint a repülő.

 „Az olcsóbb repülőjegyek elsőre jó ajánlatnak tűnhetnek, de a repülés valódi árát bolygónk fizeti meg. A fenntartható vasúti utazás sokak számára továbbra is megfizethetetlen, ez pedig óriási előnyt jelent a repülés számára, amely a legszennyezőbb közlekedési forma. Felháborító, hogy a légi közlekedés hatalmas adókedvezményeket kap, miközben a vonatjegyeket és a vonatokhoz használt zöldáramot megadóztatják. A kormánynak és az EU-nak sürgősen fel kell számolnia ezt a minden szempontból káros rendszert, és azon kell dolgozniuk, hogy a fenntartható vasúti közlekedés mindenki számára megfizethető és elérhető legyen” – mondta Perger András, a Greenpeace Magyarország klíma- és energiakampányosa. 

 Az árak mellett a kényelem és a foglalás egyszerűsége is fontos tényező a vásárlók számára, amikor az utazás módjáról döntenek. Az elemzés 12 európai nagyváros és Budapest közötti összeköttetéseket nézte, és ezek közül csupán hat vonalon volt elérhető közvetlen vasúti járat. Ugyanakkor a vizsgált célállomások közül 10 esetben van közvetlen légi összeköttetés Budapestről. Ráadásul az elemzés készítésének időpontjában, 12 héttel karácsony előtt a legtöbb európai vasúttársaság még nem kínált jegyeket a Budapestről induló és oda tartó útvonalakra. Sem a MÁV, sem a Deutsche Bahn, de még az ÖBB éjszakai járata sem volt választható alternatíva, így az utasoknak nem is volt lehetősége arra, hogy fenntartható módon tervezzék meg utazásukat. 

 A MÁV ráadásul különösen későn, Európában utolsóként, november 28-án hozta csak nyilvánosságra a december 10-től érvényes menetrendjét. Azon túl, hogy az új menetrend több vasúti fővonalon is növekvő menetidővel számol, ami teljesen ellentétes az európai trendekkel és a vasút versenyképességét (még) tovább csökkenti, a jogszabályi határidő lejárta utáni publikálás az utazások tervezését is nagyban megnehezíti. Ezzel szemben a téli időszakra szóló repülőjegyek és járatinformációk az ünnepek előtt már legalább három hónappal korábban elérhetőek voltak.

 A Greenpeace szerint elfogadhatatlan, hogy a hazánk és több európai ország közötti vonatközlekedés még mindig jelentősen drágább, mintha ugyanazt az utat repülővel tennénk meg. Az Európai Bizottságnak és az egyes kormányoknak meg kell végre teremteniük a feltételeket ahhoz, hogy nemzetközi viszonylatban könnyebben lehessen vonatjegyet foglalni, és hogy a vasúti utazás olcsóbb legyen. Az árcsökkentést olyan eszközökkel lehetne elérni, mint például a vonatjegyekre és a vasúttársaságok általt termelt villamos energiára kivetett ÁFA eltörlése, valamint a kerozinra vonatkozó adókedvezmények megszüntetése.

 A vonattal való utazás éghajlatvédelmi szempontból a legkíméletesebb motorizált közlekedési forma. A vonatos utazás személyenként és kilométerenként 80%-kal kevesebb szén-dioxid-kibocsátással jár, mint a repülés. A közlekedés az egyetlen olyan ágazat az EU-ban, ahol a klímaromboló szén-dioxid-kibocsátás növekszik. Magyarországon a közlekedésből származó kibocsátások 2005 és 2019 között 19%-kal nőttek, ami az összes kibocsátás több mint 22%-át tette ki 2019-ben. A kibocsátások csökkentése érdekében a kormányoknak a Greenpeace szerint prioritásként kell kezelniük a vasút finanszírozását és fejlesztését a szennyező repülős közlekedéssel szemben azáltal, hogy csökkentik a légi közlekedés adókedvezményeit. Emellett egész Európában bővíteni és fejleszteni kell a vasúti összeköttetéseket, egyszerűsíteni kell a vasúti jegyfoglalási rendszereket, és minden európai lakos számára megfizethetővé kell tenni a környezetbarát közlekedés használatát az országhatárokon belül és azokon kívül egyaránt. Támogatni kell a zöld közlekedési infrastruktúrát, hogy a nemzetközi vasúti utazás mindenki számára egyszerűen hozzáférhető legyen. 

A teljes elemzés ezen a linken érhető el: https://www.greenpeace.org/static/planet4-hungary-stateless/2023/12/6af8102c-gphu_fs_winter_travels_2023_hu_red.pdf 


Forrás: Greenpeace|kép: Pixabay.com

  • Megosztás a Facebookon

További hírek a kategóriából
Sziget: Idén még hangsúlyosabb lesz a környezettud...
Közzétéve 2016.08.16 15:12
NABI: Gázüzemű buszokkal hasznosítható lenne a dep...
Közzétéve 2016.08.17 14:44
Környezetszennyezés okozta jogsérelmek
Közzétéve 2016.09.26 09:02
  • Rovatok

    • Hulladékgazdálkodás
      466
    • Megújuló energia
      402
    • Környezetvédelem
      932
    • Finanszírozás
      163
    • Szemléletformálás
      640
    • Események, rendezvények
      101
    • Termékek, szolgáltatások, szponzoráció
      26
    • Oktatás, képzés
      18
    • Pályázati felhívások
      48
    • Innováció
      15
    • Sajtóközlemények
      37
    • Hirdetések
      4
    • Vélemény
      8
    • Jövő, menő
      2
  • Aktuális lapszám

    2025. május-június
  • A Zöld Ipar (ZIP) Magazin, a hulladékgazdálkodás, a megújuló energia és a környezetvédelem szakmai folyóirataként 2011 óta hónapról hónapra beszámol a három terület szereplőit leginkább foglalkoztató hazai és külföldi aktualitásokról.

  • kapcsolat

    • Tulajdonos és felelős kiadó: Hulladékgazdálkodók Országos Szövetsége (HOSZ)

      Postacím:
      1088 Budapest, Vas u. 12. II/2.

      Elérhetőség:
      Email: [email protected] | [email protected]
      Tel: 00361 422 1428

      Médiaajánlat

      Adatkezelési tájékoztató: itt elolvashatja.

  • Aktuális lapjánló

    Olvasson bele aktuális lapunkba.


© Copyright Zöld Ipar magazin
  • Keresés megkezdéséhez nyomja le az Enter billentyűt.