Európában a dezodorok piacának 50 százalékát teszik ki a hajtógázos termékek, amiknek eddig nem volt fenntartható alternatívájuk. Erre a problémára igyekszik megoldást találni újratöltő automaták kifejlesztésével a Respray Solution. A társaság hamarosan megkezdheti a fővárosban a tesztelést, de céljuk meghódítani Nyugat-Európát. Zámbó Gergellyel, a kéttagú vállalkozás (a másik alapító Réti Andor) társalapítójával beszélgettünk.
– Legutóbb 2021 nyarán adtak interjút. Azóta megtörtént az automaták budapesti tesztelése?
– Zártkörűen már egy éve teszteljük a technológiát. Nyilvános közegben, ha minden rendben megy, a következő félévben fogunk tudni megjelenni. Budapesten szeretnénk egy pilotot, aminek keretében le fogjuk tesztelni a technológiát, az üzleti modellt és vásárlói visszajelzéseket. Formálódik egy partneri együttműködés is, remélhetőleg a következő időszakban sikerül megállapodnunk – akkor a következő fél évben kikerülhetnek a boltokba az automaták, ahol az emberek találkozhatnak a világ első újratölthető fújós dezodorjával! Három budapesti automatát szeretnénk kihelyezni, belvárosi részeken.
A pilotidőszak alatt csak egy illat lesz elérhető, mert így tudjuk a legkönnyebben letesztelni a modellt és a technológiát. Mi nem szeretnénk saját illattal megjelenni, helyette technológiát, szolgáltatást biztosítunk a gyártóknak, kereskedelmi láncoknak, szóval a jövőben mindenképpen meghatározó lesz, hogy milyen márkákkal tudunk megállapodni.
– A cégük új típusú automatái mivel tudnak többet, mint a társaság korábbi automatája?
– Az elsőnek az volt a célja, hogy az újratöltést megbízhatóan elvégezze – tökéletesen működött is. Az újak már képesek azonosítani a dezodoros palackokat egyedi azonosító kódjuk alapján. Ezáltal nyomon követhető lesz, hogy a palackot hányadik alkalommal tölti újra a vásárló. Az új automata továbbá címkét is tud nyomtatni, amit a használójának fel kell majd ragasztania a palack oldalára; ez tartalmazza a dezodor összetevőit, lejárati dátumát és a vonalkódját. De esztétikai szempontból is sokkal szebb lesz az új automata, például nagy képernyő mutatja be a fogyasztónak a töltési folyamatot. Illetve az oldalába beépítünk egy szórófej-leszedő mechanikát, hogy a vásárlóknak ne a kezükkel kelljen lecsavarni a palackok tetejét. Üres palackokat helyezünk ki az automata mellett egy polcra. Az első vásárlást megelőzően már az első alkalommal is fel kell tölteni a palackokat. Erre a többi között azért is szükség van, hogy hozzászoktassuk a vásárlókat a termékünk használatához.
– Ez lesz az első ilyen termék a világon. Milyen piackutatási eredményeket tapasztaltak?
– Folyamatosan készítünk mélyinterjúkat a potenciális vásárlókkal. A legnagyobb inspirációt a Nyugat-Európában már megvalósuló újratölthető kozmetikai cikkek – samponok, tusfürdők, mosószerek, öblítők – jelentették. Ezek a termékek azt is megmutatják számunkra, hogy van igény ilyen megoldásokra. Ezekben a kategóriákban sokkal könnyebb a helyzet a miénkhez képest, hiszen a dezodorok esetében nyomás alatt lévő palackokat kell újratölteni, ami komplexebb megoldást igényel. De úgy láttuk, ez a trend egyre jellemzőbb az iparágon belül, ezért érdemes beszállnunk. A dezodorok piacának 50 százalékát kitevő fújós dezodorok esetében jelenleg nem áll rendelkezésre környezetbarát alternatíva, ezért úgy látjuk, szükség van az új megoldásokra.
– Sok vásárlót viszont nem feltétlenül érdekel a környezetvédelem, sokkal inkább az ár. Velük is számolnak?
– A legtöbb ilyen megoldásnál az első felhasználók nyilván azok lesznek, akiket érdekel a fenntarthatóság, és szeretik kipróbálni az újdonságokat. Mi azzal próbáljuk majd megszólítani a szélesebb réteget, hogy az újrahasználás révén nekik egy olcsóbb alternatívát fogunk tudni kínálni hosszú távon. Illetve igyekszünk az újratöltést élménnyé kovácsolni, hogy a plusz fél-egy perc alatt, amíg végez, jól érezze magát a fogyasztó. Az ár kérdése a partnerek, a boltok és a márkák hatásköre. Valószínűleg az első újratöltés picit drágább lesz, mintha vennénk egy hagyományos dezodort. Utána az újratöltések olcsóbbak lesznek, amivel motiválni szeretnénk a fogyasztókat arra, hogy többször is újratöltsék a palackjukat.
– A palackot 10-12 alkalommal lehet újratölteni. Miért pont ennyiszer?
– Az elején valószínűleg csak 5-6-szor lehet majd egy palackot újratölteni. Van ugyanis néhány olyan alkatrésze is a palacknak, amely könnyen amortizálódik. A fújás változatlan élményének biztosítása miatt tudunk egyelőre ennyi újratöltést megígérni, de a jövőben a terveink szerint 10-12-szeres utántöltés is lehetséges.
– Az utántöltések lejárta után mi történik a palackkal?
– Újrahasznosítjuk! A hagyományos dezodorgyártókkal ellentétben mi sűrített levegőt használunk propán-bután hajtógáz helyett. Előbbi sokkal kevésbé gyúlékony és robbanékony, ezért könnyebben lehet újrahasznosítani a palackunkat. Ezen még dolgoznunk kell, azonban abban az esetben is, ha valaki például öt alkalom után kidobja a palackot, akkor is az ötödére csökkentettünk a csomagolásból eredő szén-dioxid-kibocsátást. Egyébként a mostani becsléseink szerint egy újratöltéssel kb. fél kilogramm szén-dioxidot tudunk megspórolni a hagyományos megoldásokhoz képest.
(A cikk eredetileg a Zöld Ipar Magazin 2022 februári számában jelent meg teljes terjedelmében.)