• Rovatok
    • Hulladékgazdálkodás
    • Megújuló energia
    • Környezetvédelem
    • Finanszírozás
    • Oktatás, képzés
  • Magazin
  • Rendezvények
  • Kapcsolat
  • Rovatok
    • Hulladékgazdálkodás
    • Megújuló energia
    • Környezetvédelem
    • Finanszírozás
    • Oktatás, képzés
  • Magazin
  • Rendezvények
  • Kapcsolat

Zöld szemléletformáló előadások óvodákban és iskolákban – vajon van hatásuk?

Kecskés Tímea 2020.11.02 12:26
Hírek » Szemléletformálás

A téma iránt érdeklődőként sokszor úgy érezhetjük, a csapból is a környezetvédelem és a hulladékcsökkentés folyik. De mi a helyzet, ha kitekintünk abból a bizonyos buborékból? Képesek lehetünk átadni a téma fontosságát olyanoknak, akik még nem élnek e szerint az értékrend szerint a mindennapokban?

A kisgyerekek még nyitottak – hallhatjuk sokszor. A felnőttek, a mai szülők generációja és a náluk idősebbek talán már rögzült szemlélettel rendelkeznek az életmódjukkal kapcsolatban, és kevésbé hisznek a változásban. Ez igaz lehet a saját életükre, a gyerekeikre azonban már a legtöbben úgy gondolnak, mint alakítható, fejleszthető személyiségekre. Ahhoz, hogy lépést tudjunk tartani velük, nekünk is képben kell lennünk az új információkkal, legyen szó akár az iskolai tananyagról, akár a környezetvédelemmel, hulladékcsökkentéssel kapcsolatos tartalmakról is.

Magam is tartok iskolákban és rendezvényeken szemléletformáló előadásokat és programokat. Ezek alapján elmondhatom: az elmélet működik. A gyerekek szeretnék a saját életükben, családjukban meghonosítani azokat a jó gyakorlatokat, amelyeket egy-egy ilyen alkalommal látnak. Volt, aki tartós szendvicscsomagolót kért karácsonyra, volt, aki az édesanyját biztatta arra, hogy vásárláskor a műanyag zacskó helyett többször használatos alternatívát válasszanak, de a kedvencem az a harmadikos osztály volt, amely az előadásunk után néhány nappal képet küldött a technikaóráról. Az egyik anyuka bevitt egy kis hordozható varrógépet, amellyel az osztály minden tagja péksüteményes szatyrot varrhatott magának, és különböző kézműves eljárások segítségével a nevükkel díszítették.

Mi kell ahhoz, hogy egy-egy ilyen előadás hasonló hatást érjen el? Nagyon fontos, hogy minél több érzékszerven keresztül megragadjuk az érdeklődésüket. A legkisebbeknek viszünk néhány bábot, színes képet, rengeteg megfogható, tapogatható tárgyat. Az iskolákban becsempésszük a tananyagot is: matekpéldává alakítjuk a szupermarketek nejlonzacskó-fogyását, földrajzi ismereteket kapcsolunk az óceáni szemétszigetek kialakulásának történetéhez. Megerősíthetjük azt az érzést a gyerekekben, hogy ők bizony már elindultak a környezettudatosság útján. Sok gyereknél a tartós, saját palack és az uzsonnás doboz már alapfelszereltség, amire büszkék lehetnek. Ebben az iskolák is partnerek, több alkalommal találkoztunk azzal, hogy a pedagógus vagy maga az intézmény kéri az eldobható helyett ezeknek az eszközöknek a használatát.

A saját gyakorlatunk mellett ismerünk és tudunk ajánlani más előadókat is. Lay Boglárka, a BogBag táskák és környezettudatos textiltermékek megálmodója azt vallja, hogy nem bonyolult egyszerhasználatos műanyagok nélkül élni. Célja az, hogy ugyanolyan szokássá váljon a kulacs, a vászonszatyor használata, mint ahogy a mobiltelefonunkat sem hagyjuk otthon reggel. Bogi az előadásain vetített képes információs anyaggal és bemutató eszközökkel dolgozik – nagy sikert szokott aratni például a búzakorpából készülő, használat után elfogyasztható tányérral.

A Felelős Gasztrohős saját, óvodásoknak szóló foglalkozásai mellett óvodapedagógusoknak is nyújt képzési lehetőséget, a témáik felölelik a felelősségteljes vásárlás és étkezés, a hulladékszelektálás, az élelmiszermentés és a komposztálás területeit. A foglalkozások interaktívak, kreatívak, összeköthetők kézműves tevékenységekkel is.

A szemléletformáló előadások kézzelfogható eredményeit pedig mi sem mutathatja jobban, mint a következő történet, amelyet egy harmadik osztályos kislány édesanyja osztott meg velem. A kislány gyümölcsvásárláskor kérte meg, hogy a megmért gyümölcsöt tegyék pőrén a kosárba, legközelebb pedig hozzanak magukkal textilzsákot – mert az iskolában azt mondták az „ökonénik”, hogy ezzel is tehetnek a Földért.

(A szerző a Ki?Ti&Mi alapítója. A cikk eredetileg a Zöld Ipar Magazin 2020 októberi számában jelent meg.)

 


Forrás: Zöld Ipar Magazin

  • Megosztás a Facebookon

További hírek a kategóriából
Az emberi egészségre is ártalmas vegyületet talált...
Közzétéve 2016.08.15 11:13
Több százezer forintot dobunk ki a szemétbe
Közzétéve 2016.09.14 11:46
Ötödik éve a hulladékcsökkentésért
Közzétéve 2016.09.16 11:50
  • Rovatok

    • Hulladékgazdálkodás
      466
    • Megújuló energia
      402
    • Környezetvédelem
      933
    • Finanszírozás
      163
    • Szemléletformálás
      640
    • Események, rendezvények
      101
    • Termékek, szolgáltatások, szponzoráció
      26
    • Oktatás, képzés
      18
    • Pályázati felhívások
      48
    • Innováció
      15
    • Sajtóközlemények
      37
    • Hirdetések
      4
    • Vélemény
      8
    • Jövő, menő
      2
  • Aktuális lapszám

    2025. május-június
  • A Zöld Ipar (ZIP) Magazin, a hulladékgazdálkodás, a megújuló energia és a környezetvédelem szakmai folyóirataként 2011 óta hónapról hónapra beszámol a három terület szereplőit leginkább foglalkoztató hazai és külföldi aktualitásokról.

  • kapcsolat

    • Tulajdonos és felelős kiadó: Hulladékgazdálkodók Országos Szövetsége (HOSZ)

      Postacím:
      1088 Budapest, Vas u. 12. II/2.

      Elérhetőség:
      Email: [email protected] | [email protected]
      Tel: 00361 422 1428

      Médiaajánlat

      Adatkezelési tájékoztató: itt elolvashatja.

  • Aktuális lapjánló

    Olvasson bele aktuális lapunkba.


© Copyright Zöld Ipar magazin
  • Keresés megkezdéséhez nyomja le az Enter billentyűt.