• Rovatok
    • Hulladékgazdálkodás
    • Megújuló energia
    • Környezetvédelem
    • Finanszírozás
    • Oktatás, képzés
  • Magazin
  • Rendezvények
  • Kapcsolat
  • Rovatok
    • Hulladékgazdálkodás
    • Megújuló energia
    • Környezetvédelem
    • Finanszírozás
    • Oktatás, képzés
  • Magazin
  • Rendezvények
  • Kapcsolat

Fekete Péntek: nem! Fekete Átfestés? Igen!

Zöld Ipar Magazin 2020.11.23 11:43
Hírek » Hulladékgazdálkodás

Már tavaly is feltűnést keltett az a tengerentúlon indult akció, amelyben a vásárlók szervezetten kezdték elutasítani a Black Friday egyáltalán nem fenntartható kereskedelmi gyakorlatát. Magyarországon már konkrétan egy hétig akcióznak ilyenkor az áruházak, ám a formabontó Black Fridye-ról, azaz a Fekete Átfestés kezdeményezésről alig van tudomása a vásárlóknak.

Hogy is működik a Black Fridye? Az ember kinyitja a ruhásszekrényét és keres benne pár olyan használt, megunt, netán kisebb foltokkal tarkított, idejétmúlt ruhadarabot, amit mindeddig mégis sajnált kidobni, mert a fazon még divatos, vagy éppen érzelmi szálakkal kötődik viselője az adott nadrághoz, pólóhoz. Ám ezeket sem kell a hulladék közé tennünk, a Fekete Átfestés napján ugyanis erre specializálódott szervezethez el lehet juttatni a ruhát, ott pedig egy kisebb összegért profi módon befestik és visszajuttatják a beküldőhöz egyes pop-up boltokon keresztül. Így a korábban évekig a szekrényben álló ruhanemű új arcot és értelmet nyer és még évekig vidáman használható.

Persze nem is kell feltétlenül elküldeni a befestéshez, Magyarországon az ügyes kezűek otthoni körülmények között is átszínezhetik megunt ruhadarabjaikat, de kisebb, erre specializálódot vállalkozásokhoz is fordulhatunk ezügyben. Természetesen a fekete szín sem kötelező, itt mindössze a nyelvi játék miatt vált az akció mottójává - de bármilyen más színnel is kísérletezhetünk, kedvünk szerint.Sőt, a festéshez sem muszáj ragaszkodni - egyszerűen dobjuk fel egy kis dísszel, rátéttel a megunt darabot, vagy csak viseljük más összeállításban, más stílusban - ez is a koncepcióba illő hozzáállás.

A lényeg amúgy is az újfajta szemléletmód meghonosítása lenne, miszerint nem érdemes bedőlni a ténylegesen egyébként is kevéssé kedvező Black Friday-akcióknak (amikor sok helyen valójában az előzőleg alaposan felárazott árucikkekből engedek valamennyit). Inkább nézzük körbe a gardróbunkban és godolkodjunk újszerűen a már meglévő darabjainkra! Pusztán azzal ugyanis, hogy egy hagyományos feketepéntekes bevásárláson mégsem veszünk egy újabb fehér pólót, áttételesen máris 2700 liter vizet spóroltunk meg - ennyi kell ugyanis egyetlen darab legyártásához. Ma már senki sem vonja kétségbe, hogy a ruhaipar a 2-3. legszennyezőbb és legnagyobb karbonlábnyomot hagyó iparág, így kölönösen fontosakká válhatnak az ilyen kezdeményezések.

2019-ben összesen 595 ezer liter vizet spóroltak meg világszerte az akcióhoz csatlakozott emberek, ez 8,5 nagy méretű medencec megtöltéséhez lenne elegendő. Mondhatnánk, nem annyira sok - de az ilyen apró lépésekkel kezdődik a fenntarthatóság felé vezető szemléletváltás.


Forrás: Nique.com.au|kép:

  • Megosztás a Facebookon

További hírek a kategóriából
Uniós kötelezettségszegési eljárások – környezetvé...
Közzétéve 2016.08.15 11:09
Az emberi egészségre is ártalmas vegyületet talált...
Közzétéve 2016.08.15 11:13
Tűz a királyszentistváni hulladékkezelő komplexumb...
Közzétéve 2016.08.17 14:26
  • Rovatok

    • Hulladékgazdálkodás
      466
    • Megújuló energia
      402
    • Környezetvédelem
      933
    • Finanszírozás
      163
    • Szemléletformálás
      640
    • Események, rendezvények
      101
    • Termékek, szolgáltatások, szponzoráció
      26
    • Oktatás, képzés
      18
    • Pályázati felhívások
      48
    • Innováció
      15
    • Sajtóközlemények
      37
    • Hirdetések
      4
    • Vélemény
      8
    • Jövő, menő
      2
  • Aktuális lapszám

    2025. május-június
  • A Zöld Ipar (ZIP) Magazin, a hulladékgazdálkodás, a megújuló energia és a környezetvédelem szakmai folyóirataként 2011 óta hónapról hónapra beszámol a három terület szereplőit leginkább foglalkoztató hazai és külföldi aktualitásokról.

  • kapcsolat

    • Tulajdonos és felelős kiadó: Hulladékgazdálkodók Országos Szövetsége (HOSZ)

      Postacím:
      1088 Budapest, Vas u. 12. II/2.

      Elérhetőség:
      Email: [email protected] | [email protected]
      Tel: 00361 422 1428

      Médiaajánlat

      Adatkezelési tájékoztató: itt elolvashatja.

  • Aktuális lapjánló

    Olvasson bele aktuális lapunkba.


© Copyright Zöld Ipar magazin
  • Keresés megkezdéséhez nyomja le az Enter billentyűt.