• Rovatok
    • Hulladékgazdálkodás
    • Megújuló energia
    • Környezetvédelem
    • Finanszírozás
    • Oktatás, képzés
  • Magazin
  • Rendezvények
  • Kapcsolat
  • Rovatok
    • Hulladékgazdálkodás
    • Megújuló energia
    • Környezetvédelem
    • Finanszírozás
    • Oktatás, képzés
  • Magazin
  • Rendezvények
  • Kapcsolat

Karbonsemlegesség – megoldható 2050-ig?

Zöld Ipar Magazin,dr. Szabó Zoltán 2020.01.15 09:19
Hírek » Környezetvédelem

„A különbség a telefüstölt szoba és a telefüstölt légkör között az, hogy az egyiket ki tudjuk szellőztetni, a másikat viszont nem. A légkörben – egyelőre – csak sűríteni tudjuk a füstöt, és ezzel egyre közelebb hozzuk az éghajlati katasztrófát. Ha el akarjuk kerülni az éghajlat drasztikus megváltozását, gyorsuló ütemben kell csökkenteni az üvegházhatású gázok kibocsátását.” Ezzel kezdte mondandóját Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse a Földgömb Alapítvány nemrég tartott rendezvényén, a Zöldgömb Fesztiválon. 

 Mindenekelőtt le kell szögezni, hogy – ha az ember tájékozódni próbál erről a roppant bonyolult kérdésről – viszonylag könnyen elveszhet a dátumok, a vállalások, a vállalásokról szóló vállalások sűrűjében. A legtöbbször emlegetett, szinte mindenki által ismert időpont mindenképpen 2050, mint a klímasemlegesség elérésére kitűzött dátum. Vargha azt is elmondta, az Európai Uniónak vannak elemzései erről. A lényeg: az Európai Bizottság egy éve hozta nyilvánosságra a javasolt stratégiát, ami most az Európai Tanács asztalán fekszik. A Bizottság szerint a 2031 és 2050 között 2-3 billió, vagyis 2-3 ezer milliárd eurót lehetne megtakarítani a fosszilis energiaforrások importjának csökkenése révén. Az átállás egymillió új munkahelyet is teremthet 2050-re.

   A történtekhez tartozik, hogy 2019. június 21-én az EU 24 országa aláírta elköteleződését a 2050-ig megtörténő karbonsemlegesítés iránt, ám Magyarország és három másik állam (Észtország, Lengyelország és Csehország – a szerk.) kihúzta magát ebből az elköteleződésből, ezzel az unió álláspontját jócskán gyöngítve a nemzetközi klímatárgyalásokon. Ez is olvasható az említett rendezvény, előadás beharangozójában.

Vargha Márton

   Ehhez képest Vargha Márton megemlítette: a Zöld Műhely alapítója, Jávor Benedek még EU-képviselőként kezdeményezte egy elemzés elkészítését arról, hogy a hivatalos energiastratégiával vajon szembeállítható-e egy másik? Olyan stratégia, amely alapvetően a megújulókra támaszkodik, és nincs benne atomerőmű. A Zöld Magyarország Energia Útiterv ad egy becslést a technikailag lehetséges megújuló villamosenergia-termelésre Magyarországon. E szerint 50 TWh (Terawattóra – a szerk.) szélenergiával és 67,7 TWh napenergiával számolnak, ami összesen 117,7 TWh teljesítmény évente. A teljes energiafogyasztást pedig leszoríthatónak tartják 2050-ig 120 TWh alá. Vagyis az általuk számolt nap- és szélenergia-potenciállal előállított villamos energia nagyjából elegendő egy leszorított éves energiaigény kiszolgálására.

   A lehetőségekhez még hozzászámíthatjuk a napenergia hőenergiaként való hasznosítását, a környezeti energia kivonásának a lehetőségét és a biomassza-hasznosításét is. Azt a szén-dioxidot pedig, ami minden erőfeszítés ellenére fosszilis forrásból a levegőbe kerül, ki kell onnan vonni.

   Nettó nulla kibocsátás: a cél az, hogy egyetlen molekulával se növeljük a levegő szén-dioxid-tartalmát, mondjuk éves átlagban. A feladat úgy is kezelhető, hogy az adott igény kielégítésére találunk egy szénégetés nélküli energiaforrást, vagyis megszüntetjük a kibocsátást. A legegyszerűbb ilyen terület a villamos energia előállítása, ahol át lehet állni megújuló energiaforrásokra, például a napenergiára, a szélre és a biomasszára. A szélturbina a széljáráshoz, a napelem a napsütéshez igazodik, de ezen a gondon az energia tárolásával lehet segíteni. Ha a beépített kapacitás képes biztosítani annyi energiát, ami a várható legnagyobb napi szükségletet is fedezi, akkor annak napközbeni elosztása már megoldható. A kiugró igénynövekedést meg is lehet előzni, vagy közvetlen beavatkozással, vagy az áram árának a pillanatnyi igényekhez igazításával. Legyen sok-sok napelem, szélturbina mindenfelé az országban, és az ezek által éppen termelt, de helyben föl nem használt villanyt használhassák föl a közelben máshol, vagy töltsenek föl vele akkumulátorokat! Legyenek a falvakban, városokban biomassza-kiserőművek, amelyek még meleget is adnak – javasolta Vargha Márton.

  A lakossági fűtés-hűtés egy másik terület, ahol komoly csökkentésre van lehetőség és szükség. Itt is megoldható a teljes dekarbonizáció, nemcsak a villanyra való áttéréssel, hanem biomassza-kazánokkal, geotermikus és a levegőből történő energianyeréssel. Hatalmas további lehetőségek vannak a villamosításban a vasúti, még nagyobb feladatok a közúti közlekedésben. A Bloomberg New Energy Forum 2019. évi villanyautós előrejelzése világszerte 500 millió személyautó és 40 millió egyéb célú – például teherautó, szemetesautó – forgalomba állását várja 2040-re. 

   Az ipari szén-dioxid-kibocsátásról pedig csak annyit, hogy egy 2016-ban megjelent elemzés szerint az európai ipar a versenyképességének csökkenése nélkül tudja 80 százalékkal csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátását. Egyszerűsíti a teendőket, hogy a kibocsátás 70 százalékát az acélgyártás, a vegyipar és a cementgyártás adja. Készültek számítások arról, hogy mekkora területet lehetne Magyarországon erdősíteni, és ezzel mennyi szenet lehetne lekötni a talajban. Kedvező esetben is legfeljebb 700 ezer hektár erdőt lehet telepíteni, de azzal meg lehet kötni az éves kibocsátás közel két százalékát. Ha tehát a takarékossággal, a villamosítással, a fosszilis energiaforrások használatának felszámolásával sikerül 98 százalékkal csökkenteni a kibocsátást, és ahova csak lehet, erdőt telepítünk, akkor technikailag megvalósítható a nettó nulla szén-dioxid-kibocsátás.

   A szakember következtetése tehát az, hogy technikai szempontból felépíthető Európában, és azon belül Magyarországon a szénégetés-mentes gazdaság, a karbonsemlegesség. Ez egyébként a klímamentesség szűk értelmezése. További, de korántsem ennyire égető kérdéseket vet fel a tág értelmezés, a többi üvegházhatású gáz levegőbe jutásának a megakadályozása.

(A cikk eredetileg a Zöld Ipar Magazin 2019. decemberi számában jelent meg.)

 

 


Forrás: Zöld Ipar Magazin

  • Megosztás a Facebookon

További hírek a kategóriából
Sziget: Idén még hangsúlyosabb lesz a környezettud...
Közzétéve 2016.08.16 15:12
NABI: Gázüzemű buszokkal hasznosítható lenne a dep...
Közzétéve 2016.08.17 14:44
Környezetszennyezés okozta jogsérelmek
Közzétéve 2016.09.26 09:02
  • Rovatok

    • Hulladékgazdálkodás
      466
    • Megújuló energia
      402
    • Környezetvédelem
      933
    • Finanszírozás
      163
    • Szemléletformálás
      640
    • Események, rendezvények
      101
    • Termékek, szolgáltatások, szponzoráció
      26
    • Oktatás, képzés
      18
    • Pályázati felhívások
      48
    • Innováció
      15
    • Sajtóközlemények
      37
    • Hirdetések
      4
    • Vélemény
      8
    • Jövő, menő
      2
  • Aktuális lapszám

    2025. május-június
  • A Zöld Ipar (ZIP) Magazin, a hulladékgazdálkodás, a megújuló energia és a környezetvédelem szakmai folyóirataként 2011 óta hónapról hónapra beszámol a három terület szereplőit leginkább foglalkoztató hazai és külföldi aktualitásokról.

  • kapcsolat

    • Tulajdonos és felelős kiadó: Hulladékgazdálkodók Országos Szövetsége (HOSZ)

      Postacím:
      1088 Budapest, Vas u. 12. II/2.

      Elérhetőség:
      Email: [email protected] | [email protected]
      Tel: 00361 422 1428

      Médiaajánlat

      Adatkezelési tájékoztató: itt elolvashatja.

  • Aktuális lapjánló

    Olvasson bele aktuális lapunkba.


© Copyright Zöld Ipar magazin
  • Keresés megkezdéséhez nyomja le az Enter billentyűt.