• Rovatok
    • Hulladékgazdálkodás
    • Megújuló energia
    • Környezetvédelem
    • Finanszírozás
    • Oktatás, képzés
  • Magazin
  • Rendezvények
  • Kapcsolat
  • Rovatok
    • Hulladékgazdálkodás
    • Megújuló energia
    • Környezetvédelem
    • Finanszírozás
    • Oktatás, képzés
  • Magazin
  • Rendezvények
  • Kapcsolat

Leáldozóban a tejipar csillaga?

Greenfo 2019.02.27 09:49
Hírek » Környezetvédelem

Ugrásszerűen nő a növényi alapú italok népszerűsége, mert egyre több oldalról támadják a tejivást. A környezetvédelmi adatokban a marhatartás és a tej elég rosszul áll.

Tudtad, hogy szójatej, zabtej és rizstej hivatalosan nem is létezik? Az uniós szabályok szerint ahhoz, hogy valamit tejnek lehessen hívni, alapesetben szükség van egy állatra, jellemzően tehénre vagy kecskére. A szója és a zab mögött viszont nincs emlős. Ha megnézed a boltban, akkor látni fogod, hogy a szójatej hivatalos neve szójaital, és hasonló jogi okok miatt nem létezik papíron szójából készült joghurt vagy sajt sem.

Hogy zavarosabb legyen a kép: a kókusztej és a mandulatej, illetve a mogyoróvaj ennek ellenére is jogilag érvényes kifejezés. Az elnevezési furcsaságoknak az áll a hátterében, hogy a tejipar védi a piacát. Minden jogi lehetőséget megragad arra, hogy a növényi alapú fehér italokról ne gondolja senki, hogy a tejet megfelelően helyettesítik. A köznyelv azonban nem olvassa az idevonatkozó uniós perek végzéseit, így például a zabitalt továbbra is sokan tejpótlónak tekintik, és bármennyire is nem szeretnék a tehenészetek, a növényi italokat többnyire a tej alternatívájaként fogyasztják az emberek.

A tejesek szempontjából nem is lenne ez nagy baj, ha a kihívó, vagyis a növényi italok piaca olyan törpe maradt volna, mint amilyen bő 10 évvel ezelőtt volt. Az alternatív italok első képviselője, a belga fejlesztésű szójatej nagyjából ekkor kezdte látványosan bevenni magát a nagyobb európai boltláncok polcaira (attól függetlenül, hogy a kínai konyhában egyébként évszázadok óta használnak szójából nyert hasonló összetevőket). Ám a piac az utóbbi időben nagyon gyors növekedési szakaszba lépett. Az Euromonitor adatai szerint a hivatalosan alternatív tejeknek nevezett termékek piaca 2018-ban már 18 milliárd dollár (5 ezer milliárd forint) forgalmat ért el, és az éves növekedése 9 százalék volt.


Forrás: Greenfo.hu|kép:Pexels.com

  • Megosztás a Facebookon

További hírek a kategóriából
Sziget: Idén még hangsúlyosabb lesz a környezettud...
Közzétéve 2016.08.16 15:12
NABI: Gázüzemű buszokkal hasznosítható lenne a dep...
Közzétéve 2016.08.17 14:44
Környezetszennyezés okozta jogsérelmek
Közzétéve 2016.09.26 09:02
  • Rovatok

    • Hulladékgazdálkodás
      466
    • Megújuló energia
      402
    • Környezetvédelem
      933
    • Finanszírozás
      163
    • Szemléletformálás
      640
    • Események, rendezvények
      101
    • Termékek, szolgáltatások, szponzoráció
      26
    • Oktatás, képzés
      18
    • Pályázati felhívások
      48
    • Innováció
      16
    • Sajtóközlemények
      37
    • Hirdetések
      4
    • Vélemény
      8
    • Jövő, menő
      2
  • Aktuális lapszám

    2025. május-június
  • A Zöld Ipar (ZIP) Magazin, a hulladékgazdálkodás, a megújuló energia és a környezetvédelem szakmai folyóirataként 2011 óta hónapról hónapra beszámol a három terület szereplőit leginkább foglalkoztató hazai és külföldi aktualitásokról.

  • kapcsolat

    • Tulajdonos és felelős kiadó: Hulladékgazdálkodók Országos Szövetsége (HOSZ)

      Postacím:
      1088 Budapest, Vas u. 12. II/2.

      Elérhetőség:
      Email: [email protected] | [email protected]
      Tel: 00361 422 1428

      Médiaajánlat

      Adatkezelési tájékoztató: itt elolvashatja.

  • Aktuális lapjánló

    Olvasson bele aktuális lapunkba.


© Copyright Zöld Ipar magazin
  • Keresés megkezdéséhez nyomja le az Enter billentyűt.