• Rovatok
    • Hulladékgazdálkodás
    • Megújuló energia
    • Környezetvédelem
    • Finanszírozás
    • Oktatás, képzés
  • Magazin
  • Rendezvények
  • Kapcsolat
  • Rovatok
    • Hulladékgazdálkodás
    • Megújuló energia
    • Környezetvédelem
    • Finanszírozás
    • Oktatás, képzés
  • Magazin
  • Rendezvények
  • Kapcsolat

Napelem működteti a bécsi metró mozgólépcsőit

Zöld Ipar Magazin 2019.12.10 09:48
Hírek » Megújuló energia

Egy kísérleti projekt keretében napelem-fóliát telepítettek a bécsi Ottakring metróállomás tetejére. Az így nyert áramot a metróállomáson található mozgólépcsők, liftek és a világítás működtetésére használják.

Az osztrák főváros közlekedési vállalata, a Wiener Linien a „Low Carb” nevű EU-s projekt keretében – kísérleti jelleggel – napelem-fóliát telepített az Ottakring (U3) metróállomás tetejére. Az összesen 360 négyzetméteres berendezés teljesítménye 60,3 kWp, és évi 62.000 kilowattórányi áramot termel, amivel évente több mint 21 tonnányi széndioxidtól kímélik meg a környezetet. (a kWp – kilowatt peak, angol rövidítés, a peak szó csúcsot jelent, ez a csúcsteljesítmény mértékegysége. A napelemes rendszerek esetében a csúcsteljesítmény egy névleges érték,  ami a napelemek összeadott névleges teljesítményét jelenti 1000 Watt / m2besugárzás esetén.)

A projektet kivitelező Wien Energie – Bécs energiaszolgáltató vállalata – azért ezt a technológiát választotta, mert a napelem-fóliák ötször könnyebbek, mint a hagyományos napelem-modulok, ráadásul rugalmasak is, így kiválóan megfeleltek a helyszín statikai és villámvédelmi követelményeinek. A metróállomás tetejéről származó zöldáramot helyben használják fel: a mozgólépcsőket, lifteket valamint a világítást működtetik vele.

Az osztrák fővárosban egyébként már csaknem minden villamos és metró egyben egy kis erőmű is. A fékezéskor felszabaduló energiát ugyanis visszacsatolják az egyenáramú hálózatba, így a közelben található járművek az induláshoz felhasználhatják az így keletkezett extra energiát. A villamosok esetében már az energiaszükséglet 30 százalékát fedezik ily módon.

A nemzetközi projektben egyébként Magyarország is tag, több más európai város mellett tavaly Szeged, illetve az ottani közlekedési vállalat (SZKT) vett részt benne. A résztvevők a programban megismerkedhettek például az SZKT környezetbarát közlekedés fejlesztési tevékenységeivel (elektromos autótöltők telepítése, önjáró trolibuszok üzeme, bankkártyás jegyautomata projekt, in-motion töltési rendszerű elektromos busz fejlesztése).


Forrás: Greenfo|kép: Pixabay.com

  • Megosztás a Facebookon

További hírek a kategóriából
Az emberi egészségre is ártalmas vegyületet talált...
Közzétéve 2016.08.15 11:13
Tovább nő az elektromos autók egy töltéssel megtet...
Közzétéve 2016.08.15 11:19
Az energiatudatos Veszprémért
Közzétéve 2016.10.03 09:18
  • Rovatok

    • Hulladékgazdálkodás
      466
    • Megújuló energia
      402
    • Környezetvédelem
      933
    • Finanszírozás
      163
    • Szemléletformálás
      640
    • Események, rendezvények
      101
    • Termékek, szolgáltatások, szponzoráció
      26
    • Oktatás, képzés
      18
    • Pályázati felhívások
      48
    • Innováció
      15
    • Sajtóközlemények
      37
    • Hirdetések
      4
    • Vélemény
      8
    • Jövő, menő
      2
  • Aktuális lapszám

    2025. május-június
  • A Zöld Ipar (ZIP) Magazin, a hulladékgazdálkodás, a megújuló energia és a környezetvédelem szakmai folyóirataként 2011 óta hónapról hónapra beszámol a három terület szereplőit leginkább foglalkoztató hazai és külföldi aktualitásokról.

  • kapcsolat

    • Tulajdonos és felelős kiadó: Hulladékgazdálkodók Országos Szövetsége (HOSZ)

      Postacím:
      1088 Budapest, Vas u. 12. II/2.

      Elérhetőség:
      Email: [email protected] | [email protected]
      Tel: 00361 422 1428

      Médiaajánlat

      Adatkezelési tájékoztató: itt elolvashatja.

  • Aktuális lapjánló

    Olvasson bele aktuális lapunkba.


© Copyright Zöld Ipar magazin
  • Keresés megkezdéséhez nyomja le az Enter billentyűt.