A tudatos vásárlás otthon kezdődik, amikor előre megtervezzük, hogy mire van ténylegesen szükségünk, és úgy lépünk be a boltba, hogy pontosan tudjuk mit fogunk megvenni. A tudatos vásárlás, fogyasztás azt jelenti, hogy úgy hozunk döntéseket, hogy mind etikailag, mind környezetvédelmi szempontból helyes legyen, tehát ne csak nekünk legyen jó, hanem mindenki másnak is. Azzal, hogy következetesen végig gondoljuk, valójában mit is kell megvennünk, sokat tehetünk a környezetünkért, és a pénztárcánkért egyaránt. Ugyanis, ha olyan termékeket, dolgokat vásárolunk meg, amiknek tényleg hasznát vesszük vagy elfogyasztjuk, megakadályozzuk azt, hogy még több felesleges hulladék keletkezzen.
Magyarországon évente fejenként 400 kilogramm hulladék keletkezik, melynek jelentős részét bevásárlásaink során visszük haza. Itthon 2 millió tonna, vagyis személyenként évente 200 kilogramm ennivaló megy a kukába, derül ki a Tudatosvásárló cikkéből. Habár az étel könnyen lebomlik, ugyanakkor eközben nagymértékű üvegházhatású gáz, körülbelül évi 170 millió tonna szén-dioxid keletkezik.
A vásárlásaink 40%-a nem előre tervezett, sok esetben felesleges, írja az Országos Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főfelügyelőség. Egy néhány évvel ezelőtti statisztika szerint itthon a lakosság átlagosan évente fél millió forintot költ élelmiszerekre s ezek jelentős része, körülbelül 50 - 200 ezer forint értékű áru, a szemétben végzi.
Többek között erről is szól a Médiaunió Nem nehéz…! kampánya, amely arra kívánja felhívni az emberek figyelmét, hogy a környezetvédelem mindenki egyéni felelőssége és a hétköznapok során oda kell figyelni a környezettudatos viselkedésre. A kampány során az érdeklődők tippeket, és hasznos tanácsokat kaphatnak a www.nemnehez.hu weboldalon, és a kampány Nem nehéz című Facebook oldalán.