A holland Accell Grouphoz tartozó Accell Hunland Kft. a legnagyobb magyar kerékpár-összeszerelő üzem, egyben a magyar elektromoskerékpár-gyártás központja. A Szolnok melletti gyár 2001-ben létesült, és 2020. november 5-én gördült le a hárommilliomodik kerékpár a szalagról. A cég ennek örömére online sajtótájékoztatót tartott, amelyen Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos és René van Hell, a Holland Királyság magyarországi nagykövete is részt vett.
Tószegen már 10 éve gyártanak elektromos kerékpárokat, pontosabban Pedelec-eket, ami a pedálszenzoros meghajtású kerékpárok elnevezése. Az elektromos rásegítés a pedálerő megnövelésére alkalmas kis teljesítményű villanymotorok segítségével történik 25 km/órás sebességig, ha a pedál mozgásban van. Az e-bike-oknak köszönhetően az utóbbi években közel 300 ezer darabos értékesítéssel büszkélkedik a magyar leányvállalat, ebből a prémium és felsőkategóriás elektromos kerékpárok aránya 98,5%. A cégcsoport ismertebb márkái a Haibike, Winora, Ghost, Batavus, Koga, Lapierre, Raleigh vagy a Sparta, illetve az XLC a cég saját kerékpáralkatrész és kiegészítők márkája. A hárommilliomodik magyar járgány egy homokszínű, Haibike típusú elektromos kerékpár lett.
A cégcsoport már 2009 óta gyárt elektromos kerékpárokat a magyar gyáregységben. Vass Attila ügyvezető igazgató kihangsúlyozta, hogy nagyon büszkék arra, hogy a fejlesztésben magyar mérnökök, innovációs szakemberek és a gyártásban részt vevő munkatársaik is közreműködnek.
Az Accell Group Európában piacvezető az elektromos kerékpárok gyártásában. A cégcsoport Hollandiában, Németországban, Franciaországban, Törökországban és Kínában van jelen, 3400 munkavállalót foglalkoztat, ebből 450 állandó munkavállalót Magyarországon. Termékeiket több mint 80 országban értékesítik. Célkitűzésük, hogy 2030-ra minden gyártóegység megújuló energiával üzemeljen. A magyar leányvállalat tavaly megszerezte az ISO 14001 környezetirányítási tanúsítványt is. A környezetbarát gyártást LED-világítással, szelektív hulladékgyűjtéssel, vízalapú festési technológiával segítik elő.
Magyarországon minden 100 legyártott e-kerékpárra 1 hazai eladás jut, 2019-ben ez 3500 itthon eladott példányt jelentett. Ha a német tendenciát tekintjük, ahol az utóbbi 7 évben robbanásszerűen megnőtt az eladott elektromos kerékpárok száma, akkor Magyarországon is érdemes ösztönözni az elterjedésüket. Az E-biciklizd be Magyarország Nemzeti Parkjait programban 210 elektromos kerékpár áll rendelkezésre a kipróbálásához, de a vállalati e-bike flották támogatásával és a hazai eladások serkentésével is szeretnék elérni, hogy felfedezzük az elektromos kerékpározásban rejlő lehetőségeket.
Ha a kerékpárral megtett utak arányát vesszük figyelembe, akkor Hollandia világelső azzal a 28%-kal, amelynek kicsit több, mint negyedét e-bike-okkal teszik meg. Ez részben annak is köszönhető, hogy az ország sűrűn lakott és jól szervezett, általában „minden közel van”.Az ECF Cycling Barometer szerint Európa kerékpárbarát listáján Magyarország sem áll rosszul, a 2015-ben közölt listán a nyolcadik volt, a közép-európai térségben csak Szlovénia előzte meg. Hollandia a második Dánia mögött, ahol az utak biztonsága, a kerékpárhasználat, a kerékpáros turizmus, a piacméret és a kerékpáros érdekképviselet kategóriákban rangsorolták az EU-tagállamokat.
Ugyanakkor még Hollandia sem volt mindig kerékpáros ország. A második világháború utáni fellendüléskor gyorsan elterjedtek az autók, ezért a közlekedési balesetek száma is megugrott. Emiatt mutatkozott később egyre több igény a forgalommentes utcák kialakítására és a biciklizésre. A nagy olajválság rásegített, hogy a kerékpározás elterjedjen. 1973-74 telén például az autómentes vasárnapokon már a bringások és a görkorcsolyások vették birtokba az autópályákat.
Napjainkban 88 ezer kilométer hosszan lehet kerékpározni, ebből 33 ezer kilométer kerékpárút és 55 ezer kilométer a helyi úthálózat– folyamatosan fejlesztik, kényelmesebbé és biztonságosabbá alakítják. Az utóbbi időben 840 kilométer kerékpársztráda is épült. Ezek szélesebbek, a kanyarok enyhébbek és a ritkán előforduló kereszteződésekben is a bicikliseknek van elsőbbsége. A fejlett infrastruktúrához hozzátartozik, hogy a tömegközlekedési csomópontokon fedett és őrzött kerékpártárolók állnak rendelkezésre, az iskolák és a munkahelyek kellő számú kerékpártárolót biztosítanak, a túraútvonalakon pedig pihenőhelyek és jó útjelzés van kiépítve.
A 17,5 millió lakosú országban 2019-ben 22,9 millió kerékpárból 2,4 millió e-bike volt. Az utóbbi két évben kicsivel több, mint 400 ezer elektromos kerékpárt adtak el évente, átlagosan 2000 eurós áron. Ez az eladások 40%-át is meghaladja. Az 55 év feletti korosztály 40%-ának van már e-bringája (is).
A holland kerékpáros ingázók az összecsukható, vonaton ingyen szállítható kerékpároktól kezdve az ócska „stationsfiets”-ig mindenféle járgánnyal közlekednek (ez utóbbi egy otthoni és külön egy munkahelyi kerékpár, ami az állomásokra való ingázást biztosítja). De már a fiatalok körében is népszerűek a pedelec-ek, iskolába és munkahelyre való közlekedéshez egyaránt, főleg a tömegközlekedés alternatívájaként. A velomobilok pedig olyan áramvonalas fekvőkerékpárok, amelyek esőben és szélben is védelmet nyújtanak. Ezeket elektromos rásegítéssel is árulják, hogy a munkahelyükre fitten és ápoltan érkezzenek az ezzel közlekedők.
(A cikk eredetileg a Zöld Ipar Magazin 2020. decemberi számában jelent meg.)