• Rovatok
    • Hulladékgazdálkodás
    • Megújuló energia
    • Környezetvédelem
    • Finanszírozás
    • Oktatás, képzés
  • Magazin
  • Rendezvények
  • Kapcsolat
  • Rovatok
    • Hulladékgazdálkodás
    • Megújuló energia
    • Környezetvédelem
    • Finanszírozás
    • Oktatás, képzés
  • Magazin
  • Rendezvények
  • Kapcsolat

Az autók számának csökkentése nélkül nehéz lesz elérni a klímavédelmi célokat

NRGReport 2019.08.27 17:19
Hírek » Szemléletformálás

A brit parlament tudományos és technológiai bizottságának friss jelentése szerint a közlekedésben a technológiai innováció önmagában nem lesz elég ahhoz, hogy a kormány elérje a károsanyag-kibocsátás csökkentésére vonatkozó céljait – írja a BBC.

Ez konkrétabban azt jelenti, hogy nem elég, ha minden autótulajdonos elektromosra cseréli a benzines vagy dízeles kocsiját, arra van szükség, hogy kevesebb autó legyen az utakon.

A bizottság egy nemrég publikált oxfordi kutatáséhoz hasonló következtésekre jutott: az a tanulmány úgy fogalmazott, hogy „hosszú távon a széles körben elterjedt járműtulajdonlás nem kompatibilis a jelentős kibocsátás-csökkentésre vonatkozó tervekkel”.

Ennek többek között az az oka, hogy még az elektromos kocsik működése sem teljesen környezetkímélő, ugyanis a fékek és az autógumik használata is károsanyag-kibocsátással jár együtt. Igaz, ez inkább egészségügyi kérdés, az éghajlatváltozásra nincs érdemi hatása. Annak viszont már van, ha az elektromos autók gyártásához és használatához szükséges energia részben fosszilis forrásból származik.

A bizottság szerint a tömegközlekedés jelentős fejlesztésére és hozzáférhetőségének javítására kellene törekedni, miközben ez utóbbit akadályozza, hogy jelenleg túl drágák a jegyek és a bérletek az Egyesült Királyságban. Ezen kívül a sétálást és a biciklizést elősegítő infrastruktúrát is fejleszteni kellene, az autótulajdonlás helyett pedig az autómegosztást és az autóbérlést kellene támogatni. A jelentés megjegyzi, hogy 2017-ben az új autók átlagos kibocsátása még nőtt is, mert a vásárlók nagyobb és szennyezőbb autókat vettek.

Ez azt jelenti, hogy önmagában a pénzügyi ösztönzők nem elegendőek ahhoz, hogy az emberek kevésbé szennyező autókat vegyenek. Az elmúlt években a miniszterek az autós lobbi nyomására nem emelték az üzemanyag jövedéki adóját, de a bizottság szerint a jövőben az adónak nem szabadna kisebb mértékben emelkednie a vonat- és buszjegyárak átlagos drágulásának mértékénél.

A jelentés alapján az elektromos autókhoz tartozó akkumulátortöltő-hálózat bővítésére is szükség van, azonban az akkumulátorok környezeti hatásait illetően további kutatásokra van szükség, ugyanis hosszabb távon „a hidrogénalapú technológia nemcsak környezetkímélőbbnek, de olcsóbbnak is bizonyulhat az akkumulátoroknál”. A bizottság szerint ezért a kormánynak nem érdemes csak egy technológiára támaszkodnia.

Az Autószövetség (Automobile Association) elnöke, Edmund King a BBC-nek azt nyilatkozta, szerinte a bizottság túl hamar mondott le az új technológiák jelentette lehetőségekről.

„A technológia nagyon gyorsan fejlődik, amiben benne van a jóval hatékonyabb elektromos és hidrogén üzemanyagcellás autók kifejlesztésének lehetősége is. Inkább a megújuló energiaforrások fejlesztésére és a zöldebb járműgyártásra kéne fókuszálni, nem a jövedéki adó emelésére vagy a hibridek betiltására, ahogy azt a jelentés teszi” – mondta King.

A jelentés egyébként nem csak a közlekedéssel foglalkozik, a teljes brit gazdaságot elemzi a klímavédelem szempontjából, és általánosan arra jut, hogy a jelenlegi trendek mellett az Egyesült Királyság nem fogja tudni elérni 2050-re a szénsemlegességet*. A többi iparágat érintő javaslat közül az egyik legérdekesebb arra vonatkozik, hogy az ipari termelés károsanyag-kibocsátásának kiszámításakor a más országokból importált áruk elkészítése közben létrejövő kibocsátás is számítson bele a teljes brit kibocsátásba. Ennek azért lenne értelme, mert így nem lehetne a környezetszennyező termelés kiszervezésével trükközni a kibocsátási célok elérése érdekében.

„A közlekedéstől kezdve a fűtésen, az áramellátáson át a mezőgazdaságig azon dolgozunk, hogy meghozzuk a megfelelő intézkedéseket a klímaváltozás megfékezése érdekében. Üdvözöljük a bizottság jelentését, és ígérjük, hogy megfontoljuk a javaslataikat” – mondta a kormány szóvivője a jelentés megjelenésére reagálva.


Forrás: BBC|kép: Pexels.com

  • Megosztás a Facebookon

További hírek a kategóriából
Az emberi egészségre is ártalmas vegyületet talált...
Közzétéve 2016.08.15 11:13
Több százezer forintot dobunk ki a szemétbe
Közzétéve 2016.09.14 11:46
Ötödik éve a hulladékcsökkentésért
Közzétéve 2016.09.16 11:50
  • Rovatok

    • Hulladékgazdálkodás
      466
    • Megújuló energia
      401
    • Környezetvédelem
      929
    • Finanszírozás
      163
    • Szemléletformálás
      640
    • Események, rendezvények
      101
    • Termékek, szolgáltatások, szponzoráció
      26
    • Oktatás, képzés
      18
    • Pályázati felhívások
      48
    • Innováció
      15
    • Sajtóközlemények
      36
    • Hirdetések
      4
    • Vélemény
      8
    • Jövő, menő
      2
  • Aktuális lapszám

    2025. március-április
  • A Zöld Ipar (ZIP) Magazin, a hulladékgazdálkodás, a megújuló energia és a környezetvédelem szakmai folyóirataként 2011 óta hónapról hónapra beszámol a három terület szereplőit leginkább foglalkoztató hazai és külföldi aktualitásokról.

  • kapcsolat

    • Tulajdonos és felelős kiadó: Hulladékgazdálkodók Országos Szövetsége (HOSZ)

      Postacím:
      1088 Budapest, Vas u. 12. II/2.

      Elérhetőség:
      Email: [email protected] | [email protected]
      Tel: 00361 422 1428

      Médiaajánlat

      Adatkezelési tájékoztató: itt elolvashatja.

  • Aktuális lapjánló

    Olvasson bele aktuális lapunkba.


© Copyright Zöld Ipar magazin
  • Keresés megkezdéséhez nyomja le az Enter billentyűt.