• Rovatok
    • Hulladékgazdálkodás
    • Megújuló energia
    • Környezetvédelem
    • Finanszírozás
    • Oktatás, képzés
  • Magazin
  • Rendezvények
  • Kapcsolat
  • Rovatok
    • Hulladékgazdálkodás
    • Megújuló energia
    • Környezetvédelem
    • Finanszírozás
    • Oktatás, képzés
  • Magazin
  • Rendezvények
  • Kapcsolat

Centire pontosan parkol le a magyar fejlesztésű önvezető kamion

Klímablog 2018.05.15 12:45
Hírek » Szemléletformálás

   Sofőr nélkül, teljesen magától navigálja és parkolja le a kamiont az a magyar fejlesztésű rendszer, amelyet a napokban mutattak be a Tököli reptéren. Az okoskamionok használata azonban egyelőre csak a raktárközpontok kapuin belül lehetséges, ahol nem érvényesek a KRESZ szabályai.

   Budapesten fejlesztik elsőként azokat az önvezető kamionokat, amelyeket a hétvégén a német Knorr-Bremse k+f-csapata mutatott be. A rendszer a fejlesztők szerint jelenleg egyedüliként képes sofőr nélkül navigálni a raktárközpontokban, képes például centire pontosan leparkolni egy dokkban. Bár az önvezető járművek terjedését ma még törvények akadályozzák, a rendszert a mai jogszabályok szerint is lehet alkalmazni, mivel nem közúton, csak a telephelyeken navigálja a járművet.

  A Knorr-Bremse Az „Okos kamionok, okos mérnökök” című rendezvényén a tököli repülőtéren több fejlesztését is bemutattak, amelyek mind egy-egy állomásnak tekinthetők a vezetés automatizálása felé. Németh Huba, a BME Gépjárművek és Járműgyártás Tanszékének docense előadásán elmondta, a teherszállítás volumene egész Európában növekszik, azonban a cégek egyre nehezebben találnak sofőrt. Az általános munkaerőhiány eleve megnehezíti a dolgukat, a kamionvezetéssel járó nehézségeket (hosszú, monoton munkaórákat, és azt, hogy a sofőrök gyakran napokig távol vannak a családtól) pláne kevesen vállalják. Emellett a sofőrök korlátozott ideig tudnak csak vezetni, az emberi koncentrálóképesség és a törvények csak 9-10 óra folyamatos és biztonságos vezetést tesznek lehetővé. A hosszabb utakra egy járművet gyakran eleve két sofőrrel érdemes elindítani, ami a fentebbi okok miatt persze egyre nehezebb.

  Kézenfekvő tehát a teherszállítás magasabb fokú automatizálása, amely ma a Knorr-Bremse magyar fejlesztőcsapatának az egyik fő fókusza. Ezen a téren biztató eredményeket értek el a fejlesztők, bár a belátható jövőben csak a sofőrök munkájának könnyítése tűnik reálisnak, gépekkel való helyettesítésük még távol van. Németh Huba szerint a teljesen autonóm módon közlekedő robotkamionok legkorábban a következő évtized második felében jelenhetnek meg a közutakon. A technológia elterjedését ma törvények is gátolják, jelenleg sehol sem engedélyeznek olyan járműveket, amelyekben a sofőr helyett egy gépi intelligencia hoz felelős döntést. Annak ellenére, hogy az okoseszközök egyszerűbb formái már nemcsak jelen vannak a teherszállításban, hanem Európában már kötelező kelléknek számítanak.

 Frank Péter, a Knorr-Bremse kutatás-fejlesztési igazgatója a Klímablog kérdésére elmondta, egy kamion akkor tekinthető okoskamionnak, ha az a sofőr helyett képes bizonyos döntéseket meghozni. Ebből a szempontból, mondta, a ma fejlesztés alatt álló okoskamionok elődeinek tekinthetők a terhelésfüggő fékszabályozóval, vagy a blokkolásgátlóval ellátott járművek. Ezeknek a rendszereknek, a szenzorai a jármű állapotát mérik és ez alapján avatkoznak be úgy, hogy könnyítsék a sofőr munkáját. „A következő lépés az, amikor nemcsak a jármű, hanem a környezet állapotát is képesek mérni a szenzorok, és ezekkel olyan döntéseket (például fékezés, lassulás, gyorsulás) hoz meg a jármű, amiket hagyományosan a sofőr hozna meg.” – mondta.


Forrás: Klímablog.hu|kép:Google.com

  • Megosztás a Facebookon

További hírek a kategóriából
Az emberi egészségre is ártalmas vegyületet talált...
Közzétéve 2016.08.15 11:13
Több százezer forintot dobunk ki a szemétbe
Közzétéve 2016.09.14 11:46
Ötödik éve a hulladékcsökkentésért
Közzétéve 2016.09.16 11:50
  • Rovatok

    • Hulladékgazdálkodás
      466
    • Megújuló energia
      403
    • Környezetvédelem
      937
    • Finanszírozás
      163
    • Szemléletformálás
      640
    • Események, rendezvények
      102
    • Termékek, szolgáltatások, szponzoráció
      26
    • Oktatás, képzés
      18
    • Pályázati felhívások
      48
    • Innováció
      16
    • Sajtóközlemények
      42
    • Hirdetések
      4
    • Vélemény
      8
    • Jövő, menő
      4
  • Aktuális lapszám

    2025. augusztus-szeptember
  • A Zöld Ipar (ZIP) Magazin, a hulladékgazdálkodás, a megújuló energia és a környezetvédelem szakmai folyóirataként 2011 óta hónapról hónapra beszámol a három terület szereplőit leginkább foglalkoztató hazai és külföldi aktualitásokról.

  • kapcsolat

    • Tulajdonos és felelős kiadó: Hulladékgazdálkodók Országos Szövetsége (HOSZ)

      Postacím:
      1088 Budapest, Vas u. 12. II/2.

      Elérhetőség:
      Email: [email protected] | [email protected]
      Tel: 00361 422 1428

      Médiaajánlat

      Adatkezelési tájékoztató: itt elolvashatja.

  • Aktuális lapjánló

    Olvasson bele aktuális lapunkba.


© Copyright Zöld Ipar magazin
  • Keresés megkezdéséhez nyomja le az Enter billentyűt.