• Rovatok
    • Hulladékgazdálkodás
    • Megújuló energia
    • Környezetvédelem
    • Finanszírozás
    • Oktatás, képzés
  • Magazin
  • Rendezvények
  • Kapcsolat
  • Rovatok
    • Hulladékgazdálkodás
    • Megújuló energia
    • Környezetvédelem
    • Finanszírozás
    • Oktatás, képzés
  • Magazin
  • Rendezvények
  • Kapcsolat

Nem mutatják be a csirkeszendvicsipart leleplező filmet

Klímablog 2018.07.02 15:24
Hírek » Szemléletformálás

Morgan Spurlock 2004-ben egycsapásra világhírű lett a gyorséttermek kultúráját kipellengérező Super Size Me című dokumentumfilmmel. Ennek folytatásában most a csirkeszendvics-megabiznisz árnyoldalait leplezi le. Pontosabban leplezné. Miután a Twitteren elárulta, hogy a MeToo-kampányban ő is érintett, és bizony nem az áldozati, hanem az elkövetői oldalon, a YouTube elállt a dokumentumfilm forgalmazásától. A film sorsa kétséges.

2004-es filmjével – melyben egy hónapig csak mekis kaját evett – Spurlock azt hangsúlyozta, a gyorséttermek abbéli igyekezetükben, hogy minél több bevételre tegyenek szert, gigaadagokat kínálnak, ami kedvezőtlen étkezési kultúrához, túlevéshez-túlzabáláshoz vezethet, s ez nem feltétlenül egészséges dolog.

A film, ami megváltoztatja a kritizált iparágat

A Super Size Me 65 ezer dolláros büdzséből készült, a moziforgalmazásban 20 millió dollárnyi bevételre tett szert globálisan, és azon ritka filmek egyike, melynek sikerült befolyásolnia az iparágat, melyet ábrázolt. A gyorséttermek hanyagolták a supersize menüket, és egészségesebb termékeket is beújítottak a menüikben (pl. salátát).

És csirkés szendókat is. A második film a csirkeszendvicsek divatjának a hátterét tárja fel: Spurlock egy csirkeszendvicses franchise-ot indít, hogy beleláthasson a csirkefeldolgozóipar helyzetébe, és felfedje az összes trükköt, amit a szendvicsek gyártásában és marketingjében alkalmaznak.

  • Van olyan cég, amely szó szerint festi a kisütött csirkemellet, hogy az grillezettnek hasson.
  • A csirkehúsok egyre inkább gyártósoron előállított húsipari termékek lettek.
  • A cégek óriási pénzeket költöttek rá, hogy e szendvicseket divatba hozzák.
  • A termék sikere még inkább felerősítette a „Big Chicken”, vagyis a domináns húsipari nagyvállalatok (Tyson, Perdue, Pilgrim’s, Koch Foods) pozícióját.
  • Eközben a farmerek nem részesedtek arányosan e termékek árából.

A Tyson – Spurlock szerint – afféle versenyeztető rendszert használt: évente bizonyos számú csirkét adott a gazdáknak, és a teljesítménnyel arányosan javadalmazta őket (például a csirke mérete, a hús mennyisége alapján). E szisztémában azonban a csirkeszendvicsek reneszánszából keletkező óriási profitok zömében a nagyvállalatoknál maradtak, és kevés jutott belőlük a termelőkhöz.

A filmben szereplő egyik gazda, Charles Morris egyike annak a húsz farmernek, akik beperelték a Tyson húsipari céget Kentuckyban. A Business Insider cikke nem tér ki rá, hogy pontosan miért (egy másik bekezdésben azért nagyon érintőlegesen szó van arról, hogy a farmerek adósságspirálba zuhannak, egyre inkább eladósodnak, de részletekről nem esik szó).

 

 


Forrás: Klímablog|kép: Google.com

  • Megosztás a Facebookon

További hírek a kategóriából
Az emberi egészségre is ártalmas vegyületet talált...
Közzétéve 2016.08.15 11:13
Több százezer forintot dobunk ki a szemétbe
Közzétéve 2016.09.14 11:46
Ötödik éve a hulladékcsökkentésért
Közzétéve 2016.09.16 11:50
  • Rovatok

    • Hulladékgazdálkodás
      466
    • Megújuló energia
      402
    • Környezetvédelem
      933
    • Finanszírozás
      163
    • Szemléletformálás
      640
    • Események, rendezvények
      101
    • Termékek, szolgáltatások, szponzoráció
      26
    • Oktatás, képzés
      18
    • Pályázati felhívások
      48
    • Innováció
      15
    • Sajtóközlemények
      37
    • Hirdetések
      4
    • Vélemény
      8
    • Jövő, menő
      2
  • Aktuális lapszám

    2025. május-június
  • A Zöld Ipar (ZIP) Magazin, a hulladékgazdálkodás, a megújuló energia és a környezetvédelem szakmai folyóirataként 2011 óta hónapról hónapra beszámol a három terület szereplőit leginkább foglalkoztató hazai és külföldi aktualitásokról.

  • kapcsolat

    • Tulajdonos és felelős kiadó: Hulladékgazdálkodók Országos Szövetsége (HOSZ)

      Postacím:
      1088 Budapest, Vas u. 12. II/2.

      Elérhetőség:
      Email: [email protected] | [email protected]
      Tel: 00361 422 1428

      Médiaajánlat

      Adatkezelési tájékoztató: itt elolvashatja.

  • Aktuális lapjánló

    Olvasson bele aktuális lapunkba.


© Copyright Zöld Ipar magazin
  • Keresés megkezdéséhez nyomja le az Enter billentyűt.